Distriktsstyrelsen informerar 2020-06-30

30 juni, 2020 av michan

Hej alla ledare i Upplandsslättens scoutdistrikt! När ni läser detta har er verksamhet förhoppningsvis gått in i en lugnare period med lite sommarledigt.

Kårordförandeträff 9 juni

När vi i styrelsen för några veckor sedan träffade flertalet av distriktets kårordföranden och vice kårordföranden fick vi en bra uppfattning om hur ni i kårerna har lyckats bedriva verksamheten under de mycket speciella förhållandena som har rått under våren. Enstaka kårer kommer åka på läger men de flesta avstår i år från läger uppfattade vi under träffen. Vi hade under träffen som genomfördes utomhus på Ekbacken, Almtunas stuga en mycket bra och givande diskussion om våra gemensamma arrangemang. Resultatet av denna diskussion blev att distriktsstyrelsen på sitt möte 15 juni fattade följande beslut gällande våra tävlingar:

Miniatyret & Upptäcktsresan

Tävlingarna planerades att genomföras lördagen 26 september men ställs nu in helt detta år i samråd med Svartbäckens scoutkår som åtar sig att genomföra tävlingen våren 2021.

Smugglarhajken

Årets smugglarhajk förskjuts ytterligare och planeras nu att ligga ett år senare än vanligt, det vill säga i maj 2021. De scouter som då är förstaårsutmanare, och som på grund av denna förskjutning missar att smuggla, får själva välja om de vill deltaga som äventyrare eller utmanare.

Luffarhajken

Luffarhajken hösten 2020 ställs in och styrelsen hoppas att den går att genomföra 2021 istället med Fyrisåns scoutkår som arrangör.

Hösthornet

Planeringen för Hösthornet är att tävlingen genomförs 3 oktober som en endagsaktivitet. Knivsta scoutkår arrangerar.

Ledar-/grenträffar

Ledar/grenträff hålls 14 oktober på kvällen c:a 19-21. Vid den tiden på året tror vi att ni har fått igång era verksamheter och är sugna på att ge och få lite intryck från andra ledare hur scoutingen bäst drivs i Uppland. Inbjudan kommer ut till er i början av höstterminen.

Utbildning

Upplandskurserna

Upplandskurserna 2020 planeras att genomföras 14-15 november. Platsen är som tidigare Sigtuna folkhögskola. Planeringsteamet jobbar nu vidare på att ytterligare vässa programmet vilket gör att du får chansen att välja om i kursutbudet när anmälan öppnas någon gång efter sommaren. Det betyder att alla som vill vara med på kurshelgen i november måste anmäla sig igen. Nu när kurshelgen har förskjutits till hösten har styrelsen beslutat att fortsätta genomföra Upplandskurserna på senhösten, gärna då i november. Då har alla våra nya ledare som vi har rekryterat börjat komma på plats och behöver påfyllning i kunskapsbanken. Vi i styrelsen hoppas att den ofrivilliga förändringen leder till något ännu bättre än de kurser vi har haft i början på året.

Leda patrull

Kursen kommer inte ingå i Upplandskurserna och styrelsen kommer verka för att den kan genomföras under hösten 2020 eller våren 2021. Kursansvariga utsedda av Scouternas folkhögskola kommer genomföra den tillsammans med några duktiga äventyrarledare från vårt distrikt med syftet att vi framledes ska kunna genomföra kursen med eget kursteam.

Distriktsläger 2022

I verksamhetsplanen finns ett uppdrag för styrelsen att verka för att det genomförs ett distriktsläger sommaren 2022. Anders och Berndt från styrelsen kommer kalla distriktets kårer till en träff i början på hösten för att på det mötet bidra till att bilda en lägerkommitté bestående av de kårer som vill delta. Vi ber nu er i kårerna att utse representanter för era kårer att delta i uppstarten och planeringen som följer.

Vi i styrelsen via Anders Nilsson önskar er alla en god och vilsam sommar tills vi åter samlar våra scouter för nya äventyr.