Distriktsstyrelsen informerar 2020-08-29

29 augusti, 2020 av michan

Hej, alla kårordföranden, vice och ledare i Upplandsslättens scoutdistrikt. Styrelsen ber er som får detta utskick att sprida denna information till era ledare så snart som möjligt.

Vi från distriktsstyrelsen hoppas att din sommar har varit fylld av det som har varit möjligt med de förhållanden som råder. Vi förstår att några kårer har varit på läger och andra har valt att avstå. Från styrelsens horisont uttalas att det är viktigast att ni alla känner att ni har gjort rätt (och gör) utifrån den rådande situationen.

Här kommer en sammanfattning över hur hösten kommer gestalta sig med de rådande restriktionerna.

Hösthornet

Hösthornet kommer inte att genomföras alls i år. Tidigare har linje varit att tävlingen skulle genomföras som ett dagarrangemang under helgen 3–4 oktober. Knivsta scoutkår som skulle anordna tävlingen känner att de inte vill/vågar ta ansvar för arrangemanget med de nuvarande restriktionerna. Kåren ser fram emot att anordna tävlingen nästa år istället.

Upplandskurserna

Detsamma gäller tyvärr för Upplandskurserna som inte heller kommer att genomföras under helgen 14–15 november. Sigtuna folkhögskola meddelade oss i planeringsteamet att de inte har möjlighet att ta emot oss med de rådande restriktionerna. Planeringsteamet tar nu ny sats och planen är att kurshelgen genomförs på samma plats ett år senare under helgen 13&150;14 november 2021.

Grenträff 14 oktober

Alla ledare i Upplandsslättens scoutdistrikt hälsas välkomna till ledar- och grenträff 14 oktober 19–21 i Bergaskolans matsal, hyfsat centralt placerad i Uppsala. Mer information samt information om anmälan hittar du här. Om restriktionerna med begränsat deltagarantal vid aktiviteter kvarstår, och det skulle bli så att fler än tillåtet anmäler sig kommer principen först till kvarn att gälla.

Under kvällen får vi chansen att träffa nya och gamla bekanta, få lite information från styrelsen och ta chansen till utbyte av era erfarenheter som ledare i er kår och er avdelning.

Demokratijamboree 2020 20–22 november

Årets demokratijamboree kommer som många av er säkert redan har uppfattat att hållas helt digitalt. Läs mer om detta här.

Denna form av arrangemang öppnar möjligheterna för fler av er i kårerna att ta del av processen. Varför inte anordna en ledarsamling under helgen där ni i kåren tillsammans eller avdelningsvis tar del av det som händer på demokratijamboreen?

Kårordförande- och vice kårordförandeträff 26 november

Den senaste träffen som hölls i juni uppfattade vi i styrelsen som mycket lyckad och viktig. Vi följer nu upp med att bjuda in er KO och vKO till en träff 26 november. Under denna träff kommer vi jobba tillsammans med er i kårerna med planeringen av verksamheten 2021, mycket beroende på vilka förutsättningar som då råder. Plats meddelas senare.
Anmälan görs till Anders Nilsson per e-post. En påminnelse om detta skickas till er i slutet av oktober.

Detta var allt för nu. Styrelsen tackar för uppmärksamheten och önskar er alla en god scouthöst.

För styrelsen, Anders Nilsson, ordförande